Thursday, July 8, 2010

3. Aku Suka Baca Buku. Aku Budak Baik.


aku adalah seorang yang dyslexic. aku menghadapi masalah setiap kali aku membaca. jika ayat itu berbunyi begini, "Maria adalah seorang yang kurus dan tinggi", aku akan membacanya sebagai "Maria adalah seorang yang gemuk dan pendek". ianya terjadi hampir setiap kali dan setiap hari. betul. aku tak tipu. dan tak terfikir pun untuk membuat cubaan menipu.

bukan itu sahaja. sebaris ayat yang singkat mengambil lima minit masaku, hanya untuk memahami perkataan-perkataan di dalam ayat tersebut. bayangkanlah betapa sengsaranya aku tiap kali musim exam. kadang-kadang aku pura-pura je paham ayat tersebut dan jawab soalan ikut suka aku.

maka dengan alasan itulah aku kata aku suka membaca. aku menghabiskan banyak masa di library berbanding dengan dapur. aku lebih senang habiskan duit beli buku dan majalah berbanding dengan topup. memang iyalah... kerana aku menggunakan postpaid, bukan prepaid. heh.

membaca buat aku gembira. sama gembiranya macam orang mengantuk disorongkan bantal. walaupun dalam sehari aku cuma mampu menghabiskan beberapa mukasurat sahaja disebabkan masalah dyslexia ku, itu sudah cukup bagiku. aku puas hati. self fulfillment di situ.

sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

komentari best