Sunday, April 24, 2011

11. Budak Junior

Siapa tak suka budak junior angkat tangan? Huh. Semua orang suka budak junior. Waktu kat sekolah dulu, tiap kali pengambilan pelajar baru sahaja, mesti ramai yang suka hati. Budak junior best. Boleh buli. Boleh ngorat. Boleh buat adik angkat.

Tapi bukan itu sebabnya aku suka budak junior. Aku bukan jahat. Bukan gatal juga.

Aku dulu belajar kat sekolah berasrama. Time aku form 3, ada la segerombolan budak junior form 1 masuk dorm aku. Aku tak buli budak sebab aku baik. Petang-petang lepas riadah, dorang suka lepak kat locker aku sementara nak tunggu turn mandi. Dorang belek baju aku yang penuh sealmari, sambil tengok-tengok gambar yang aku tampal kat dinding locker tersebut. Antara banyak-banyak gambar tu, ada lah terselit gambar Siti Nurhaliza.

Budak Junior: Eh, eh! Siti la. Mana dapat gambar dia ni?
Aku: Aah, Siti. Aku ngn Siti tu sepupu.
Budak Junior: Laa... Ye ke? Patutlah akak ngan Siti ni ada iras-iras.
Aku: Iye? (dalam hati tersenyum kemenangan)

Sebab tu lah aku pun suka budak junior. Lagi satu, tak mungkin seseorang itu letak gambar sepupu kat dinding locker.

No comments:

Post a Comment

komentari best