Thursday, October 28, 2010

5. Kegilaanku kepada merah

Umum tahu aku memang suka merah.

Eh? masalahnya aku bukannya diketahui umum pun. biar ku cuba sekali lagi. 1, 2, 3, mula...

aku suka merah. suka sangat-sangat. apa sahaja yang berwarna merah buat aku bahagia. bila bertukar-tukar biodata waktu kenalkan diri dalam kelas, itulah perkara yang akan aku canang-canangkan. macamana aku tau aku suka merah? senang saja.

tiap kali beli aksesori baru seperti meja dan alat tulis, aku nampak yang warna merah aje cantik.
dulu aku pernah mahu namakan anakku Merah. stylo, bukan?
merah lebih senang dieja dan disebut berbanding turqoise.
bila ada rumah nanti, pintu utamaku mesti berwarna merah. dan sofa juga.

tapi, aku adalah paling takut tengok darah. sebab itulah aku tak jadi doktor.
dan aku paling benci lampu merah ketika aku betul-betul rasa nak kencing ketika di jalanraya.

yang peliknya, kalau aku betul-betul suka merah, kenapa kebanyakan bajuku berwarna kelabu?

No comments:

Post a Comment

komentari best