Thursday, December 2, 2010

7. Mee Goreng Paling Sedap dalam Dunia

Jika anda bukan penggemar mee goreng, sila skip entry ini.

Aku adalah manusia tipikal yang membuat order tipikal setiap kali makan di luar, tak lain dan tak bukan, aku akan mengorder mee goreng walaupun ada banyak lagi makanan yang lazat-lazat di kedai tersebut. jadi dialog wajibku adalah,

"Nak mee goreng satu, kaw-kaw."

Seperti korang semua, aku turut mengidamkan item yang ku order itu berasa lazat. tapi, selalunya menghampakan. contoh-contoh hampa adalah:

1. mee terkurang kicap
2. tiada udang-udangan di dalam mee tersebut
3. rasa beliau seperti mee mesyuarat sahaja (mee percuma yang wujud selepas mesyuarat)
4. mee terlebih kicap
5. ada kumbang, lalat, dsb di dalam mee.
6. taugeh lebih banyak daripada mee menyebabkan aku terfikir, "baik aku order taugeh je tadi."

Aku adalah seorang yang hampa sehinggalah aku menemui sajian kebahagiaan mee sejati di Kedah. jika anda pergi ke Kedah, silalah pergi ke Kuala Nerang (40 minit dari Alor Setar). Di Kuala Nerang, ada sebuah restoran bernama Selasih. di situlah mee goreng paling sedap dalam dunia dapat dijumpai.

Meenya berwarna coklat keemasan beserta ketulan ayam empuk dan lazat disertai udang yang manis dan segar. di atasnya dihias hirisan timun dan tomato yang selalunya aku tak makan dan juga taugeh yang kurus-kurus. rasanya adalah sempurna. mee goreng paling sempurna!

Aku sanggup tinggal di Kedah kerana itu.

2 comments:

komentari best