Tuesday, January 18, 2011

9. Aku dan Kambing

Memoir seorang M.

Dulu bapaku ada membela kambing. Taklah banyak, tapi cukuplah untuk memberi makan kami anak-beranak. Dalam ramai-ramai kambing tu, aku cukup manja sekali dengan seekor kambing berwarna coklat. Siap aku 'chop' beliau sebagai kambingku. Kalau ada masalah, aku akan naik kandang beliau, temankan beliau makan daun dan menceritakan segala masalahku walaupun waktu tu aku masih darjah satu. Aku cukup senang dengan beliau. Beliau tak banyak cakap. Aku tanya soalan, beliau jawab sepatah. Aku cerita macam-macam kat beliau, jawab sepatah juga. Aku rasa mungkin vocabulary beliau tak banyak. Pernah sekali tu, time beliau nak lahirkan anak-anak, aku berdiri sebelah beliau sambil mengusap-usap kepala beliau. Ah, memang manis kenangan itu. Kerana kami akrab, aku namakan beliau sebagai Kiko. Kakak aku cakap, "Entah apa-apalah bagi nama kambing Kiko."

Tapi aku rasa itu lebih baik dari kambing dia. Nama kambing dia Snoopy.

No comments:

Post a Comment

komentari best